keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Välivuosi insinööriksi opiskelusta

Mulla on nyt sellainen tilanne että mun ei tarvitse mennä vuoteen kouluun. Aika kivaa ja helpottavaa. Olen ollut koulussa taukoamatta 7-vuotiaasta asti ja nyt alkoi tuntumaan siltä että riittää vähäksi aikaa. Haluan opiskella alani loppuun mutta tuntuu siltä että tarvitsin hengähdystaukoa. Koko ajan on menty kauheaa vauhtia eteenpäin ja nyt tuli sellainen olo että voisi vähän rauhoittua. Kaksi vuotta olen opiskellut ja kaksi olisi vielä jäljellä. Kaiken lisäksi olen kahden luokan ainoa tyttö joten pojat saavat olla nyt keskenään siellä :D Ymmärrätte varmaan että välillä tarttisin siellä hieman naisellistakin ymmärrystä. Tiesin kuitenkin että jos lähden opiskelemaan tietoverkkotekniikkaa, näin voi käydä eli on ainoa tyttö. Pidän kyllä alastani mutta minusta tulee insinööri nyt vähän suunniteltua myöhemmin :)



En suinkaan aio olla tekemättä yhtään mitään. Välivuoteen tuli mahdollisuus koska hain kesätyöpaikasta jatkosopimusta ja sain sellaisen vuodeksi. Kaiken lisäksi vuosi ei mene hukkaan koska saan tehdä opiskelualani töitä joten työkokemusta karttuu mukavasti.

Olen ajatellut että otan kaiken irti siitä että voin työpäivän jälkeen sanoa huihait sellaiselle pakolliselle tekemiselle. Tarkoitan siis sitä että ei läksyjä, tenttejä, fysiikan raportteja ja stressiä siitä että on naimisissa koulun kanssa. Ihanaa että voi hyvällä omalla tunnolla maata sohvalla katsomassa hömppäohjelmia vaikka koko illan jos siltä tuntuu. Työt jatkuvat vasta kun aamulla menen työpaikalle. Tällä hetkeltä tämä tuntuu aika makealta, työkaverit on mahtavia samoin se että rahaa tulee kivasti enemmän kuin opintotuki olisi. Mä niin tartten tätä taukoa, muuten voisi käydä huonosti.


Kuulostaa varmaan siltä että olen överitunnollinen opiskelija. Olen kyllä sitäkin, mutta kyllä meillä on koulunkäynti aika intensiivistä verrattuna siihen mitä olen muilta aloilta kuullut. Jos siis haluaa hyviä arvosanoja. Minä kun en ole superlahjakas älykkö niin joudun tekemään töitä oppimisen eteen.



Olen ajatellut viime aikoina että pitäisi osata rauhoittua jos siltä tuntuu. Jotenkin tämä yhteiskunta vaikuttaa niin suorituskeskeiseltä että oikein hirvittää. Mun mielestä kannattaa tehdä niin kuin hyvältä tuntuu ja olla rohkeasti oma itsensä jos tuleekin poikkeavia tilanteita esimerkiksi haluaa taukoa opiskelusta..



Kuvituksena vähän poseerauksia keväältä ja kesältä. Mulla on nyt niin vapautunut olo ja nuo kuvat kertoo kyllä aika hyvin mun fiilikset!

Mitä mieltä olette nykymaailman menosta? Onko tahti liian kiivasta ja osataanko rauhoittua jos siltä tuntuu?

Päivän vitsi: Mitä eroa on insinöörillä ja lyhtypylväällä? Lyhtypylvään päässä on valoa! Hihii.. Mulla varmaan sammuu sitten viimesetkin valot kun joskus valmistun ;)

PS. Flunssakin alkaa pikku hiljaa näyttää parempaa suuntaa. Ehkä oikeasti pääsen jo huomenna töihin!

3 kommenttia:

Naily kirjoitti...

Tuo on varmasti hyvä ratkaisu, jos on alkanut tuntua siltä, että opiskelu ahdistaa. Minä pidin välivuoden ennen opiskelun alkua eli lukion jälkeen, kun en päässyt haluamaani opiskelupaikkaan. Silloinhan ystäväisesi K:n kanssa tuli samassa paikassa työskenneltyäkin jonkin aikaa ja opeteltua köksäpuolta. :)

On hyvä osata huomata milloin alkaa tuntua siltä, että tahtia olisi hidastettava. Muutoinhan sitä voi sairastua.

Meillä oli kyllä kaksi inssiä vauhdissa eilen, kun vaihdettiin värikasettia printteriin. Oli vähän monimutkaisempi juttu kuin aikaisemmin ja ängettiin jo lähes väkisin kasettia, kunnes huomattiin, että yksi osa oli jäänyt pakettiin. Inssit mitään ohjeita lue! :D

Kaisa kirjoitti...

Mullakin yks tärkein syy ens kevään vaihtoon lähdölle on rentoutuminen. Oon opiskellut yliopistossa nyt yli 3 vuotta ja tuntuu, että välillä tarvii taukoa. Tosin en oo kauheesti varsinkaan viime keväänä ja tänä syksynä koulusta stressannut. Yleensä syksyt on aina ihan kamalia ja stressin taso on jossain pilvissä. Nyt otin tarkoituksella vähän vähemmän kursseja ja valmistun sitten kun kerkeän. :)

Hyvä päätös siis sulta, kunhan ei opiskeluinto ihan kokonaan laannu ja jaksat sitten taas ens vuonna ahertaa. :P Opiskelun kun pitäisi olla ihmisen parasta aikaa!

Reetta kirjoitti...

Tiia: Juuri niin. Välivuosi jossain vaiheessa on ihan paikallaan. Varmasti teki sullekin hyvää tuollainen ei niin suunniteltukaan välivuosi.

Insinöörit osaa aika hyvin kaikki jutut, ei manuaaliin tietenkään kosketa. Se on ihan turhaa :D

Dreamer Kaye: Hienoa että olet sinäkin rauhoittanut tahtia. Ihan varmasti ehdit valmistua ja tehdä töitä. Mulla on motivaatiota valmistua koska tuo on sitä mitä haluan tehdä. Nyt vaan on pakko hengähtää.